Main Menu

Home
Amersfoort heeft zijn KAdE PDF  | Print |  E-mail

2009, mei 6 - Vorige week is KAdE, Amersfoort's prestigieuze nieuwe kunsthal, feestelijk geopend met ‘Wonderland. Through the looking glass’.

KAdE steekt van wal met een expositie die geheel in het licht staat van een (s)trip die curator Robbert Roos de laatste jaren voor zichzelf en zijn volgers die Contemporary Art breed willen zien, heeft getekend.

© Paul Morisson

Na een uiterst productief hoofdredacteurschap waarin Roos het blad Kunstbeeld een volmaakt nieuw (en ook zijn) gezicht gaf, t/m de overgang naar nieuwe uitgever Veen Magazines, leek de tijd rijp voor een ruimer kader om visie en ontwikkelingen te projecteren. Een kunsthal, waar in tegenstelling tot musea geen eigen collectie beleidbepalend is maar wisselende en actuele exposities, werd de volgende aflevering van Roos' beeldverhaal.

© Karen Sargsyan

In Amersfoort was met wat commentaar van delen van de locale bevolking een prestigieus cultureel bouwwerk geprogrammeerd met daarin een Kunsthal die de centrale ligging van de stad ook in de kunst moest benadrukken. Vorig jaar stapte Robbert Roos met collega Judith van Meeuwen in de uitdaging om die pretenties een universele richting te geven.

KAdE moest niet alleen zichtbaar worden voor treinreizigers die reizend door Nederland het imposante gebouw bijna niet kunnen 'missen', ook in de gehele kunstwereld moesten de contouren duidelijk worden.

Met de openingsexpositie is de signatuur duidelijk, het internationale karakter en de absolute toppers die Roos voorheen als hoofdredacteur van Kunstbeeld ten tonele voerde zijn tevens prominent in de keuzes voor KAdE. En die presentatie alleen al is een felicitatie waard, want beelden voor je magazine beschikbaar te krijgen is één, maar voor de eerste expositie van een museum zo'n uitstekend programma binnen krijgen vraagt het maximale van relaties, tact en timing.

De expositie vertoont grote diversiteit, gekenmerkt door vele werken met minitieuze details, van de papierkunst van Karen Sargsyan via Martha Colburn t/m prachtig kleurrijke schilderijen van Chiho Aoshima en Henry Darger. Diep in beslag genomen door installaties die over twee etages te bekijken zijn vraagt de expositie het volgende moment je aandacht voor een piepklein werk dat net zo'n groot verhaal vertelt.

© Marcel Dzama

Niet te missen is het gigantische werk van Paul Morrison, en ook de door ons al eerder beschreven Piccinini en Marcel Dzama tonen er hun 'finest'. Een absolute aandachttrekker is een 19e eeuws aandoende robot-installatie (Tim Lewis) van een drietal zwart gehandschoende armen en handen die als een ondefinieerbaar wezen een soort riksja over de eerste etage voortbewoog.

Een mooie afsluiting vond ik nog mijn ontmoeting met een laat gearriveerde Amersfoortse bejaarde die geimponeerd een licht omslagje maakte van kritisch bewoner tot 'toch wel' bewonderaarster.

 

Uitgebreid beeldverslag en review vind je op ("waanzinnig goed samengestelde dwarse tentoonstelling vol verrassende figuratie en uitmuntende detaillering") trendbeheer.com en kunstbeeld.nl (beeldverslag Roos van Put). Een interview met curator Robbert Roos stond 1 mei in de Volkskrant.

KAdE (Kunst aan de Eem) Amersfoort - ‘Wonderland. Through the looking glass’ is een aanrader - 1 mei tot 30 augustus.

© images courtesy 'Through the looking glass' & the artists.

 

© Tim Lewis

 
More Info